Astronauta

Astronauta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kto to jest astronauta? 

,,Astronauta” – słuchanie wiersza Tomasza Plebańskiego

,,Co tu robić? Nudzi mi się…
Nudzą klocki, nudzi misiek
Nudzą kredki, nudzi auto..
Wiem! Zostanę astronautą!
W szopie z drugiej strony domu
Zrobię stację kosmodromu.
Jabłka w sadzie to planety,
A jaskółki to komety.
Sień to Mars! A tamta ściana
To Mgławica Magellana!
Studnia będzie czarną dziurą.
Lampa? Gwiazdą. tylko którą!
Trzy, dwa, jeden, zero, zero…
Startujemy! Och ! Meteor!
Aj, nabiłem sobie guza!…
Start!  kierunek Betelguza!*
 
*Betelguza to wyjątkowa  planeta. Można ja zobaczyć tylko wtedy, gdy niechcący uderzy się w głowę. Prawdziwa gwiazda nazywa się   Betelgeza i znajduje się w gwiazdozbiorze Oriona. 
Zdjęcie gwiazdy Betelgeza.
 
 
 
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści wiersza. Wyjaśnia znaczenia słów związanych z kosmosem.
Kosmodrom – to port lotniczy, centrum lotów kosmicznych, miejsce, gdzie przeprowadza się starty statków kosmicznych oraz starty i lądowania promów kosmicznych.
 
Kometa– to małe ciało niebieski składające się z lodu i pyłu kosmicznego. Wyglądem przypomina gwiazdę z długim warkoczem.
 
Meteoryty to skalne okruchy, niektórym udało się przedostać przez warstwy atmosfery Ziemi i dotrzeć do jej powierzchni, dlatego często są nazywane spadającymi gwiazdami.
 
Mgławica Magellana to galaktyka położona w pobliżu Drogi Mlecznej.
 
 
 
 
 
,,Test na astronautę” – zabawa dydaktyczna . Rodzic przeprowadza dziecku test na astronautę. Wyjaśnia, że astronauta musi mieć sokoli wzrok oraz dobry refleks. W kosmosie trzeba reagować bardzo szybko i szybko oceniać, co znajduje się wysoko, a co nisko,  co jest blisko, a co daleko. Rodzic wymienia nazwy różnych przedmiotów znajdujących się w otoczeniu, a dziecko określa, czy znajdują się one wysoko czy nisko. Następnie dziecko wychodzi na chwilę z pokoju lub zakrywa oczy a rodzic chowa papierową rakietę. Dziecko poszukuje papierowej rakiety, rodzic  podpowiada, określając jej położenie, np. Jest wysoko. Jest nisko.

,,Blisko i daleko” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Dziecko zostaje astronautą podróżującym swoim pojazdem kosmicznym  – biega ostrożnie po pokoju. Na hasło. Stop! – zatrzymuje się. Dziecko mówi, co znajduje sie blisko niego, a co – daleko. Zabawę powtarzamy kilka razy.