Kosmiczne zabawy

Obserwator Nieba –  słuchanie opowiadania czytanego przez rodzica.

,,Grześ wraz z rodzicami oraz  swoim najlepszym przyjacielem, psem o imieniu Księżyc, mieszka w najwyższym bloku w mieście. Ogromny wieżowiec ma aż 15 pięter. Na samym jego szczycie znajduje się przytulne mieszkanie państwa Gwieździńskich. Z okien roztacza się przepiękna panorama całego miasteczka, ale to wcale nie ten widok zdecydował rok temu o przeprowadzce właśnie do tego mieszkania. Pani Gwieździńska, Pan Gwieździński, a w szczególności Grześ pasjonują się astronomią, czyli wszystkim tym, co związane jest z gwiazdami, planetami, kometami czy galaktykami. W salonie centralne miejsce zajmuje teleskop – wynalazek umożliwiający obserwację nieba. Grześ spoglądając w niego, napotyka Mały i Wielki Wóz, Gwiazdę Polarną oraz planety. Chłopiec snuje plany odkrywania i nadawania nazw niepoznanym dotąd planetom i konstelacją. Największym marzeniem Grzesia jest lot w kosmos. Grześ chce zostać kosmonautą.
Michalina Latko
Dziecko odpowiada na pytania rodzica:
– Gdzie znajduje się mieszkanie państwa Gwieździńskich?
Czym pasjonuje się cała rodzina?
Jakie urządzenie stoi w salonie?
Jakie plany snuje Grześ?
Jak inaczej nazywamy kosmonautę?
Lecimy rakietą – zabawa naśladowcza.
Dziecko naśladuje start rakiety. Powtarza czynności wykonywane przez rodzica:
– odliczają głośno 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1,0, start
– klaszczą w ręce, początkowo wolno potem szybko – uderzają szybko rękami o uda z jednoczesnym tupaniem nogami
– syczą : sssss, naśladując lot rakiety
– z okrzykiem hurra wznoszą ramiona w górę i podskakują jak najwyżej
– naśladują lądowanie
Za każdym razem dziecko będzie lądowało na innej planecie.
Planeta zwolnionego tempa – dziecko próbuje poruszać się jak najwolniej, jego ruchy są powolne i ociężałe.
– Planeta ognia – dziecko biega na paluszkach.
– Planeta śmiechu – dziecko chodzi po całym pokoju i głośno się śmieje
Planeta zimna – dziecko podskakuje, chucha, przytula się do rodzica, aby się ogrzać.
 
Mali odkrywcy – zabawa słowna.

Dziecko na chwilę zamyka oczy i wyobraża sobie miejsce na Ziemi lub w kosmosie, do którego chciałoby polecieć. Następnie kończy zdanie rozpoczęte przez rodzica : Chciałabym/Chciałbym polecieć i odkryć …
Gwiazdy i księżyce – zabawa rozwijająca logiczne myślenie

Rodzic wyznacza na podłodze za pomocą np. skakanek pole gry. Układa cztery przecinające się linie: dwie pionowo i dwie poziomo – jak w grze kółko i krzyżyk. Zamiast kółek i krzyżyków przygotowuje papierowe gwiazdy i księżyce. Wyjaśnia zasady gry, a następnie z dzieckiem rozgrywa pojedynek.

Zagadki Ufoludka – dziecko odgaduje czytane przez rodzica zagadki.
Grzeje Ziemię wciąż , bez końca , 
I zimno byłoby tu nam bez … (słońca )

Po kosmosie pędzi sama,

Nie planeta, nie rakieta,
Warkocz nosi niczym dama,
Ta dziewczyna to … ( kometa )

Nie lampa i nie świeca,
nocą z góry przyświeca …
(księżyc )

 
Co to za przestrzeń
między Ziemią, księżycem
dużymi planetami
oraz innymi gwiazdami?( kosmos)