Muzyka wokół nas – 4

Wczoraj byliśmy w filharmonii i poznawaliśmy instrumenty muzyczne. Jeżeli nie pamiętacie jak wyglądały, brzmiały i nazywały się wróćcie do wpisu Muzyka wokół nas -3

Dzisiaj proponuję kilka zagadek słuchowych. Posłuchajcie nagrań i podajcie nazwę instrumentu.

Brawo!

Nadszedł czas na zabawy muzyczno – ruchowe dla przedszkolaków. Rodzice przeczytają opis zadania ruchowego i włączą odpowiednie nagranie, a reszta należy już do Was. Oczywiście możecie do ćwiczeń zaprosić całą rodzinę.

Zabawy muzyczno-ruchowe – melodie
1. „Wolno-szybko” (utwór 1 – nagranie melodii o zmiennym tempie) – podczas trwania wolnej
melodii dzieci maszerują, podczas melodii szybkiej dzieci biegają na palcach (zabawę można powtórzyć zmieniając kierunek ruchu)
2. „Klaśnij na raz (utwór 2 – nagranie spokojnej melodii) – liczymy: raz, dwa, trzy, cztery
a) dziecko siedząc w siadzie skrzyżnym słucha melodii, stara się klasnąć na pierwszą miarę taktową (na raz)
b) dziecko maszeruje w rytm melodii, stara się klasnąć na raz
3. „Olbrzymy i krasnale” (utwór 4 – nagranie muzyki głośnej, cichej naprzemiennie) – kiedy muzyka jest głośna dzieci maszerują „jak olbrzymy” z rękoma wyciągniętymi w górę, głośno tupiąc; przy cichej muzyce dzieci maszerują „jak krasnoludki” w skuleniu z dłońmi na kolanach, po cichutku
4. „Marsz, bieg, podskoki” (utwór 7 – nagranie muzyki do marszu, biegu, podskoków) – dzieci starają się przedstawić muzykę ruchem: w pierwszej części maszerują, w drugiej biegną, w trzeciej podskakują (obunóż w miejscu lub w ruchu z nogi na nogę)
5. „Puzoniści, laleczki, kowboje” (utwór 10 – melodia marszowa, potem walc, potem poleczka)
– w pierwszej części dzieci naśladują puzonistę: maszerują i ”grają” na puzonie (jedna dłoń przy ustach, druga ciągnie za suwak), w drugiej części tańczą jak laleczka, w trzeciej poruszają się cwałem i wykonują koła jedną ręką, jakby machały lassem
6. „Zabawa z piłką” (utwór 11 – melodia wykonana technikami legato i staccato) – dzieci siedzą na podłodze w siadzie rozkrocznym, podczas melodii legato (kiedy dźwięki są płynne, łączą się) turlają piłkę, nie odrywając jej od podłogi, z ręki do ręki ; podczas melodii staccato (kiedy
dźwięki są odrywane, „skaczące”) delikatnie, nisko odbijają piłkę od podłogi.