Przedszkole promujące zdrowie

W roku szkolnym 2014/2015 podjęliśmy działania mające na celu przystąpienie placówki do sieci przedszkoli promujących zdrowie. Koncepcja takiej instytucji narodziła się w Europie w latach 80-tych. Polska została przyjęta do europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie w 1992 roku jako jeden z siedmiu pierwszych krajów. Uczestniczymy więc w ogólnoświatowych wysiłkach dla tworzenia dobrej edukacji, wzmacniającej potencjał zdrowotny dzieci, ich rodziców oraz pracowników przedszkola.

Społeczność przedszkolna ( dzieci i pracownicy):

  • Podejmują wspólne działania dla poprawy swego zdrowia i samopoczucia przez:
  • Uczą się jak zdrowiej i lepiej żyć
  • Zachęcają innych w swym otoczeniu, zwłaszcza rodziców do podobnych działań

Podstawą pracy Szkoły Promującej Zdrowie jest : integracja całej społeczności przedszkolnej, przyjazna atmosfera, dobre samopoczucie, bezpieczeństwo, właściwe interakcje.

O zdrowiu naszym i naszej rodziny w znacznej mierze decydujemy sami – zależy to od na­szego stylu życia. Niestety niekorzystnie zmienione zwyczaje żywieniowe i coraz to bardziej siedzący tryb życia powodują duże zagrożenie dla naszego zdrowia, a w konsekwencji cho­roby i krótsze życie. Dlatego zastanówmy się, ile korzyści osiągniemy wprowadzając nawet nieznaczne zmiany w naszym postępowaniu. Warto jest zmobilizować całą rodzinę równo­cześnie, gdyż ułatwi to wprowadzenie zmian. Poprawa stylu życia będzie najskuteczniejsza poprzez osobiste zaangażowanie i dawanie dobrego przykładu.

W stylu życia najważniejsze jest zdrowe odżywianie oraz aktywność fizyczna.

 

Od  1 do 12 września 2018 r. w grupie IV realizowaliśmy projekt edukacyjny

„ Czego jeszcze nie wiemy o jabłku? ”

 

Pierwszym krokiem naszego projektu było stworzenie siatki pytań dotyczących wiedzy o jabłku.

 

 

Drugim krokiem realizacji projektu był spacer na stragan owocowo – warzywny i obserwacja różnych gatunków jabłek.

 

zdj. 2 zdj. 3

 

Następnie wspólnie z rodzicami tworzyliśmy kącik przyrody oraz kącik z literaturą dziecięcą dotyczącą wiedzy na temat jabłek. Dzieci chętnie wypowiadały się na temat własnych przeżyć i „ przygód” z jabłkami.

zdj. 4 zdj. 5

 

W ramach projektu wykonaliśmy doświadczenie związane z przechowywaniem jabłek w różnych miejscach. Naszym celem było sprawdzenie, w jakich warunkach najlepiej przechowywać owoce, aby nie straciły walorów zdrowotnych i smakowych.

 

 

zdj. 6

Poznaliśmy etapy powstawania jabłka w oparciu o historyjkę obrazkową „ Od ziarenka do owocu”

zdj. 7 zdj. 8 zdj. 9

 

 

Co jest w środku jabłka? – jak jest zbudowane jabłko. Dzieci samodzielnie badały pokrojone jabłka na pół, używając lupy, by dokładnie je obejrzeć. Wyjmowały z gniazda nasiennego nasiona (pestki) i przeliczały je.

zdj. 10 zdj. 11

 

Po zdobyciu wiedzy, którą część możemy jeść , wydrążyliśmy gniazda nasienne z jabłek, to miejsce uzupełniliśmy miodem i do pieca, naprawdę pychota.

zdj. 12 zdj. 13

 

Utwór „ Entliczek – pentliczek” – J. Brzechwy stał się inspiracją do wykonania prac plastycznych różnymi technikami oraz zdobycia wiedzy „ jakie zwierzęta lubią jeść jabłka”?

zdj. 14

 

Zaprosiliśmy również ekspertów, którzy odpowiedzieli nam na postawione wcześniej pytania.

11 września br. gościliśmy babcię Mikołaja, która bardzo lubi spędzać czas na działce 12 września br.  panią kucharkę z naszego przedszkola.

zdj. 15

Dzięki tym spotkaniom mogliśmy uzyskać odpowiedzi na nurtujące nas pytania dotyczące jabłek.

W celu uzyskania informacji na temat jabłek ankieterka Tosia przeprowadziła z wybranymi pracownikami przedszkola oraz z dziećmi z grupy V wywiady. Przeprowadziliśmy również wywiady z mamami w domu.

zdj. 19 zdj.17

 

Co wiemy o jabłkach – pokazaliśmy kolegom z grupy V

zdj. 18zdj. 16

 

Co wiemy o jabłku?

– jabłka rosną w sadzie i na działce,

– możemy je kupić w sklepie lub na straganie,

– jak powstaje jabłko?

– jak jest zbudowane jabłko?

– potrafimy policzyć wszystkie nasionka w jabłku,

– znamy niektóre odmiany jabłek (spartan, reneta, lobo, papierówka itp.)

– skąd się wziął robaczek w środku jabłka ?

– wiemy, że jabłka należy przechowywać w ciemnym i chłodnym miejscu,

– w jabłku i innych owocach jest dużo witamin,

– jakie smakołyki można zrobić z jabłek ?

– zachowujemy higienę podczas przygotowywania i spożywania oraz podawania posiłków.

Z wywiadów przeprowadzonych przez naszą ankieterkę wynika, że 85% dzieci z gr. V , 80% pracowników przedszkola oraz 85% mam lubi jeść jabłka. Dowiedzieliśmy się, również do jakich potraw używane są jabłka. Dużym zaskoczeniem była dla nas wiadomość, że mamy dodają jabłka do rosołu.

 

Bardzo serdecznie dziękujemy wszystkim pracownikom przedszkola, rodzicom i ekspertom, którzy pomogli nam w realizacji projektu.

Mamy nadzieją, że wiedza zdobyta poprzez działania, obserwacje i eksperymenty na długo zostaną w naszej pamięci.